Sådan søger du i Hjørring Kommunearkivs samlinger

Hjørring Kommunes samlinger bliver alle registreret og gjort tilgængelige til søgning på arkiv.dk.

Hvis du går ind på Kommunearkivets hjemmeside og vælger ”Søg i vores samling”, og derefter trykker på knappen ”Søg i Kommunearkivets samling”, vil du derfor blive sendt videre til arkiv.dk, hvor søgningen allerede er afgrænset til ”Historisk Arkiv Hjørring”, som Kommunearkivets samlinger hører inde under.

Nye arkivalier bliver løbende registreret og ligeledes gjort søgbare på arkiv.dk. Hvis du ikke finder, hvad du leder efter på arkiv.dk, kan det være fordi det ikke er blevet registreret endnu eller også er der tale om digitale arkivalier. Du kan derfor prøve at følge linket ”Oversigt over afleverede data fra Hjørring
Kommune” som også findes på siden ”Søg i vores samling” på Hjørring Kommunearkivs hjemmeside, for at finde ud af hvilke digitale kommunale arkivalier Kommunearkivet er i besiddelse af.

Hvordan søger jeg på arkiv.dk?

Når du har klikket på knappen ”Søg i Kommunearkivets samling” sendes du, som sagt, videre til arkiv.dk, hvor søgningen allerede er afgrænset til ”Historisk Arkiv Hjørring”. Her oplyses du om at samlingen består af i alt 146.785 søgningsresultater, der består af alle typer arkivalier, som du kan sorterer og søge i.

Du kan starte med en grovsortering:

• I en bjælke til venstre, kaldet ”Filtrering”, har du mulighed for at specificerer hhv. en tidsperiode i
    årstal, en bestemt type arkivalier (billeder, avisudklip el.lign.), eller et bestemt geografisk område
    (eksempelvis en adresse).

Eller du kan foretage en fritekstsøgning:

• Øverst på siden findes søgefeltet, hvor du frit kan søge efter navne, begivenheder, steder, årstal
    eller lignende. Du kan vælge at gøre dette med eller uden at benytte dig af nogen ”Filtrering”, så
    længe du ikke fjerner arkivafgrænsningen ”Historisk Arkiv Hjørring” (markeret med grønt på
    billedet).

Bestillinger:

Når du har fundet det arkivalie, du er interesseret i, klikker du på denne, hvorefter alle oplysninger om arkivaliet kommer frem, bl.a. registreringsnummeret, som du skal bruge til at bestille arkivalierne.

På Hjørring Kommunearkivs hjemmeside vælger du ”Bestilling af arkivalier” i menuen. For lethedens skyld er der oplyst flere valgmuligheder, baseret på specifikke henvendelser. Her vælger du valgmuligheden ”Bestil arkivalier”. Herfra får du adgang til bestillingsformularen, hvortil du skal bruge dit NemID.

I bestillingsformularen vil du blive bedt om at angiver oplysninger såsom:

• A- eller Æ-nummer ved Arkivfond, eller B- eller Ø-nummer ved Billeder.
  • Registreringstitel og eventuelt løbenummer (kassenummer).
  • Titel på materialet.
  • Journal- eller sagsnummer.

Hvis der er tale om digitale arkivalier eller andre arkivalietyper, der er angivet som ikke-tilgængelige, kan du søge om adgang til disse. Det gør du ved at udfylde og vedhæfte en ansøgningsformular til din bestilling, der findes samme sted som bestillingsformularen. Du modtager en kvittering på din bestilling i din e-boks, hvor du også oplyses, på hvilken måde og under hvilke forhold man får adgang til arkivalierne.

Oftest vil man modtage en scannet udgave i sin e-boks, hvis der er tale om nogle enkelte arkivalier. Større mængder arkivalier skal beses på Historisk Arkivs læsesal på Vendsyssel Historiske Museum eller på Hjørring Kommunearkiv.